Khabar Dari Jordan (1)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Thursday, June 23, 2011

'Landing' yang terbaik





Bila kita naik kapal tebang, sudah tentu kita mahukan penerbangan kita tu selamat. Maka mesti bermula dengan permulaan yang perlahan dan selamat. Jadi begitu jugalah kita mahukan kapal terbang itu selamat sampai ke destinasi yang hendak dituju. Landing yang baik diperlukan, yang “cantik punya” la. .

Aku bukan pilot, jadi bukanlah aku nak cerita macam mana nak bawa kapal terbang, bukan juga nak bawa anda bercuti. Hanya sekadar analogi yang aku bawakan.

Mari ikut aku…
Aku telah mnyambung pengajian di KUIS di peringkat diploma. Aku telah memulakan semester 1 ketika itu dengan lancar. Pada semester 1 hingga semester 3 result exam sangat baik. Dean List atau tidak? teteeet.... :). Permulaan yang baik. Sekarang pula tanpa disedari aku telah melalui semester akhir dalam beberapa bulan yang lepas. Harapan aku memang melangit dalam penerbangan akhir ini. Bagaimana landing ini? Terbaik or not.


Agak mendebarkan juga kerana di ‘pertengahan penerbangan’ prestasi aku cukup goyah lagi mnggerunkan. Orang kata biasa ja, tapi bagi diriku apabila prestasi akademik menurun itu adalah sesuatu yang perlu diambil serius. Semuanya bersangkut paut dengan aktifnya aku berpersatuan? Aaah! tu semua alasan. Bak kata bijak pandai “If you fail to plan, you plan to fail”. Sama ertinya seperti apa yang disebut dalam satu potongan ayat al-Quran yang bermaksud " Allah tidak akan mengubah nasib seseorang, melainkan hamba itu sendiri berusaha mengubah nasibnya. Jadi, atas kudrat dari Allah mesti berusaha. Takkan mahu bertangguh lagi.

Maka sekarang, harus aku panjatkan syukur pada Allah ya Rahman, yang memberi rezeki padaku. Landing aku yang terbaik akhirnya. Walaupun lambat sedikit tengok result dek kerana lambat bayar yuran di KUIS, tetapi sangat berbaloi akhirnya. Nak tau berapa pointer? Alhamdulillah tak dijangka, lebih baik dari result semester 1 dulu.
 
Memang sering aku dingat-ingatkan. Seorang muslim mesti cemerlang dalam semua sudut termasuklah akademiknya. Mestilah dia berilmu pengetahuan luas. If not, nanti akan membawa fitnah pada Islam. Wana’uzubillah.Jadi mesti buat yang terbaik untuk Islam. Usaha untuk bantu Islam dalam semua perkara mesti kita bajai dalam diri.

p/s: Kata-kata imam Syafie; Ilmu tanpa amal seperti pokok tidak berbuah. Apa guna ada ilmu yang menggunung tinggi jika tidak diamalkan.




Kita dihidupkan hari ini.. Bukan untuk menyambung maksiat semalam.. 
 Melainkan untuk kembali mencari keampunan dan keredhaan Allah..




No comments:

Post a Comment

.::Imam Hassan Al-Banna::.

Demi Allah Yang Maha Esa, Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cinta Mu..menitis air mata tatkala merindu…menitis air mata tatkala merasakan semakin menjauh…tetapi janji Allah tetap segar dan mekar tanpa pengkhianatan..kerana ku tetap yakini..Allah menyatakan “Wajiblah cintaKu kepada orang-orang yang berkasih sayang kepadaKu”