Khabar Dari Jordan (1)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Tuesday, January 24, 2012

Parti diketuai Ikhwan Muslimin menang besar PRU Mesir



KAHERAH - Ikhwan Muslimin Mesir, pertubuhan politik paling tersusun di negara itu, memenangi kerusi terbanyak dalam pilihan raya umum bebas pertama, sekali gus memberikannya peranan besar dan kedudukan kukuh untuk merangk perlembagaan baru.Parti Salafist Nour berada di tempat kedua.

Ikhwan Muslimin yang diharamkan ketika kepimpinan bekas Presiden Hosni Mubarak muncul pemenang dalam pilihan raya umum Parlimen. Ia memperoleh dua pertiga kerusi sebagaimana diramalkan sebelum ini.Parti Kebebasan dan Keadilan diterajui Ikhwan Muslimin memberi jaminan kepada kesemua rakyat Mesir bahawa setiap orang akan ada suara di Parlimen.

Di bawah sistem pilihan raya yang kompleks, dua pertiga atau 332 kerusi di dewan rendah ditentukan menerusi perwakilan berkadar, berdasarkan parti-parti bertanding. Baki satu pertiga ditandingi orang perseorangan.

Berdasarkan keputusan akhir diumumkan oleh Jawatankuasa Pilihan Raya semalam.Rakyat Mesir telah membuang undi dalam tiga peringkat sepanjang enam minggu lalu untuk memilih 498 wakil rakyat.Seramai 10 lagi akan dilantik oleh pihak tentera yang memerintah.
..............................................

p/s:
- Alhamdulillah, Ikhwan Muslimin pilihan rakyat Mesir. Mereka sudah berwajah baru. Rakyat sudah bijak memilih. Perubahan ini tidak berlaku sekelip mata, pastinya atas perjuangan dan usaha rakyat yang sedar demi agama, bangsa dan Negara.
- Rakyat Malaysia apa lagi? tak usahlah bertangguh lagi. Islam tak perlukan kita, tapi kita sangat perlukan Islam. Perubahan di tangan kita, perjuangan tanpa henti demi menegakkan agama tercinta. Kita sendiri boleh nilai, yang hak tetap hak, kebathilan itu tetap bathil.
Rujukan Sepenuhnya:
Wartawan Sinar Harian
January 22, 2012


Kita dihidupkan hari ini.. Bukan untuk menyambung maksiat semalam.. 
 Melainkan untuk kembali mencari keampunan dan keredhaan Allah..

No comments:

Post a Comment

.::Imam Hassan Al-Banna::.

Demi Allah Yang Maha Esa, Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cinta Mu..menitis air mata tatkala merindu…menitis air mata tatkala merasakan semakin menjauh…tetapi janji Allah tetap segar dan mekar tanpa pengkhianatan..kerana ku tetap yakini..Allah menyatakan “Wajiblah cintaKu kepada orang-orang yang berkasih sayang kepadaKu”